Iată că pandemia s-a încheiat și în mod oficial!
Pentru majoritatea populației este o veste bună, dar știu că pentru unii este o veste care aduce îngrijorare, pentru că au pierdut ”protecția” oferită de acesta.
Da, oricât de ciudat ar părea, pandemia a oferit și protecție! A oferit protecție celor care, altfel, ar fi trebuit să respecte regulile cerute de normalitate, ceea ce, de multe ori, te cam încurcă atunci când dorești să nu dai socoteală pentru deciziile pe care le iei, în calitate de administrator, conducător al diverselor instituții etc.
Ce a adus pandemia membrilor Obștii?
Perioada de restricții impuse de pandemie a izolat pe membrii Obștii de Președintele ei, și, cu toate că acest lucru nu ar fi trebuit să se întâmple, pe Președinte de consilieri și cenzori,. Astfel, lucrurile nu au mai funcționat într-o ordine impusă de normele statutului.
Nici măcar validarea alegerilor care au avut loc în 2019 nu s-a mai produs. Unii vorbesc că ratarea validării a fost premeditată, urmărindu-se o slăbire a Consiliului de administrație prin îndepărtarea persoanelor incomode din componența acestuia. Cine știe? E și acesta un punct de vedere de luat în seamă!
Cert este că, începând cu anul 2020, ședințele cu participarea consilierilor au fost din ce în ce mai puține, iar informația accesibilă membrilor, din ce în ce mai puţină și astfel s-a ajuns în situația de acum, în care toți se întreabă cât va mai continua acest mod, cu totul păgubos, de administrare a Obștii Vicovu de Jos? Unii consilieri și-au dat demult demisia, în semn de lehamite, iar ceilalți au fost ”condamnați” să rămână, pentru că altfel, s-ar fi blocat întreaga activitate, deoarece nu era sigur dacă cei care ar fi urmat în mod firesc să le ocupe locurile în caz de demisie, ar fi dorit sau ar fi putut.
Pe cei care-i condamnă pe aceștia, fiindcă au rămas, îi întreb:
Era mai bine dacă și aceștia și-ar fi dat demisia, chiar de la începutul anului 2020, și totul ar fi fost blocat până acum? Pentru că trebuie să înțelegeți: o ședință a Adunării Generale care ar fi putut clarifica lucrurile (eventual ar fi ales și o altă Conducere) ar fi fost cu totul imposibil de organizat în ultimii doi ani.
Eu cred că cele 330 de persoane înscrise în Registrul de Exploatare, care au primit împreună peste 3.000 mc de material lemnos în 2020 și 2021, ar răspunde că nu era bine.
Oricum, dacă a fost bine sau nu vom afla cu siguranță la prima ședință a Adunării Generale, care cred că va avea loc cât mai curând!
O rază de lumină asupra activității de exploatare și distribuire a lemnului a fost proiectată prin declanșarea, în luna septembrie a anului trecut, a unui control din partea ANAF, fapt ce a permis, într-o oarecare măsură, accesul consilierilor la informații legate de volumul de lemn exploatat și felul în care acesta a fost distribuit. Și procesul de la Judecătoria Rădăuți pe care Obștea îl are cu domnul Pîrghie Victor a avut un rol benefic din punct de vedere al transparentizării unei părți a informației. Din păcate, tot ce ține de contabilitatea Obștii rămâne în continuare un mare mister. La acestea doar instituțiile abilitate (ANAF – ul și experții contabili) se pare că au acces.
Cu ce-am rămas după pandemie?
În ultima perioadă de timp, tot mai mulți membri ai Obștii (sau moștenitori ai unor membri) vin și înregistrează cereri, prin care solicită dreptul de lemne cuvenit pentru anii din urmă și solicită informații despre ce se mai întâmplă cu activitatea de exploatare a lemnului.
Îi întreb de ce fac asta, iar ei îmi răspund că nu mai știu ce să facă, ca să-și dobândească drepturile. Se plâng că președintele Obștii nu le mai răspunde la telefon sau tot îi amână de la o lună la alta. Vin și înregistrează cereri, pentru că simt că dacă fac acest lucru, poate vor primi lemnul cuvenit mai repede.
Ascultându-i, îmi vine să le răspund:
În ședința Adunării Generale desfășurată în data de 25.02.2018, domnul Nicolae Mutescu, intuind că activitatea de exploatare și valorificare a lemnului va scăpa de sub control, a propus adoptarea unei rezoluții prin care președintele Obștii să fie obligat să pună la dispoziția secretarului copii după o serie de documente relevante, care ar permite urmărirea activității desfășurate de acesta și sesizarea eventualelor derapaje care ar fi putut să apară.
Din păcate, voi nu l-ați susținut! Acum, vă cereți drepturile cuvenite de ani de zile și doriți să aflați cum a fost administrată Obștea de actuala Conducere, pentru că vedeți că merge ”cam prost”.
Vă spun cu tristețe că v-ați trezit cam târziu!
Vor fi necesare alegeri?
Majoritatea zice că da. Trebuie organizate noi alegeri! Ba chiar unii sunt mai radicali și spun că trebuie resetat totul.
Oare ar ajuta cu ceva?
Mi-aduc aminte că sloganul unuia dintre candidații din 2016 era: ”Să stopăm hoția celor care au condus până acum”!
Mă întreb dacă la viitoarele alegeri interne (oricând se vor desfășura acestea) va exista un slogan, și dacă da, care va fi acela?
O scurtă aducere aminte:
Înainte ca Obștea Vicovu de Jos să treacă în administrarea O. S. Putna, se vehiculau știri alarmante cum că pe terenul forestier al Obștii se află sute de cioate și va urma să fie arătat lumii întregul dezastrul produs de vechea Conducere a Obștii. Dar toată lumea s-a liniștit când, în ședința Consiliului de administrație din data de 02.04.2017, în legătură cu controlul de fond care s-a desfășurat pe terenul forestier al Obștii, domnul Fusa Vasile a anunțat în mod solemn că: ”nu s-au găsit nereguli grave pe teren”.
Deodată, toți au răsuflat ușurați!
Ce ți-e și cu știrile astea, domnule! Oare sunt produsul prostiei sau fac parte dintr-un plan?
Sigur că nu e prostie! Totul făcea parte dintr-un plan de construire a unui dușman asupra căruia să le fie îndreptată atenția membrilor Obștii, pentru a justifica trecerea Obștii Vicovu de Jos de la ocolul Bucovina Câmpulung la ocolul Putna.
De ce?
Vă las să vă răspundeți singuri la această întrebare.